لینک های دسترسی

Breaking News

حزب عدالت و توسعه اردوغان در انتخابات شاروال‌های آن کشور با خطر مواجه است


حامیان حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه
حامیان حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه

قرار است میلیو‌ن‌ها شهروند ترکیه روز یکشنبه پیشرو در انتخابات شاروالی‌ها و مدیران محلی در شهر‌ها و ولسوالی‌های آن کشور پای صندوق‌های رای‌دهی بروند.

این انتخابات اندکی کمتر ازیک سال پس از‌ آن برگزار می‌شود که رجب طیب اردوغان، رییس جمهور کنونی ترکیه، برای پنج سال دیگر جایگاه خود را منحیث رییس جمهور کشورش حفظ کرد.

اردوغان در جریان سخنرانی پیروزی خود گفت: " حالا ما سال ۲۰۲۴ را پیش رو داریم." و افزود: "آیا حاضر استند هم در اوسکودار [منطقه ای در استانبول که محل اقامت شخصی اردوغان است] و هم در انتخابات محلی استانبول پیروز شوید؟"

حزب عدالت و توسعه اردوغان قصد دارد تا بار دیگر برنده انتخابات در شهر‌‌های عمده آن کشور، از جمله استانبول بزرگرین شهر ترکیه و انقره پایتخت آن کشور، شود. حزب اردوغان در انتخابات ۲۰۱۹ در این دو شهر بازنده شد و حزب رقیب آن، حزب جمهوریخواه مردم، و حزب متحد آن "IYI" پیروز شدند.

پیروزی در استانبول و انقره، دو شهری که ۲۵ درصد جمعیت ترکیه را تشکیل می‌دهند، در پنج سال گذشته موقعیت عمده‌ای را برای حزب جمهوریخواه مردم در قدرت فراهم کرد.

شماری از تحلیلگران می‌گویند که رقابت در انتخابات پیشرو در استانبول یکی از مبارزات جدی در انتخابات روز یکشنبه آن کشور به شمار می‌رود.

عصمت اکا،‌ تحلیلگر سیاسی، به صدای امریکا گفت که انتخابات پیشرو، بیشتر در محور شهر استانبول می‌چرخد. به گفته او،‌ کمال قلیچداراوغلو، نامزد حزب مخالف در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته،‌ در استانبول از اردوغان آرای بیشتری را به دست آورد.

به گفته عصمت اکا،‌ استانبول با داشتن ۱۵ میلیون جمعیت، از نظر نمادین برای احزاب سیاسی مهم است. اردوغان در گذشته چند بار یک ضرب المثل قدیمی در سیاست ترکیه را بازگو کرده است و آن اینکه "هر که برنده استانبول شد،، ترکیه را نیز می‌برد."

پیش از این، اردوغان بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ منحیث شاروال استانبول ایفای وظیفه می‌کرد.

در حال حاضر، اکرام امام‌اوغلو، از حزب جمهوریخواه مردم، شاروال کنونی استانبول است. اگر حزب جمهوریخواه مردم در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ۲۰۲۳ برنده می‌شد، امام‌اوغلو احتمالا به منحیث معاون ریاست جمهوری پیشنهاد می‌شد.

اما پیروزی اردوغان در انتخابات ماه می ۲۰۲۳ موجب شد تا اتحاد حزب جمهوریخواه مردم و حزب "IYI "از بین برود. حالا این دو حزب در انتخابات محلی به صورت جداگانه رقابت می‌کنند.

علاوه بر آن، احزاب جدید از جمله حزب اسلام‌گرای رفاه در پنج سال گذشته ظهور کرده اند و قرار است نامزدان احزاب تازه ظهور در انتخابات استانبول رقابت کنند.

قانون اساسی ترکیه که برای آخرین بار در سال ۲۰۱۷ میلادی تعدیل شد، رییس جمهور آن کشور را قادر می‌سازد تا فقط برای دو دور پنج ساله‌ در این کرسی باقی بماند. اما بر اساس ماده ۱۱۶ این قانون، اگر پارلمان ترکیه تصمیم بگیرد که انتخابات را در دور دوم تکرار کند، رییس جمهور برحال آن کشور می‌تواند بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری خود را نامزد کند.

اردوغان در نومبر سال گذشته اشاره کرد که حزب تحت رهبری وی قصد دارد روی یک قانون اساسی جدید کار کند. این اظهارات رییس جمهور اردوغان به معنای تحکیم قدرت حزب‌اش تلقی شد. اکا،‌ تحلیلگر سیاسی، می‌گوید که اردوغان نمی‌خواهد که در انتخابات استانبول برای بار دوم به امام اوغلو بازنده شود.

شماری از تحلیلگران به این باوراند که باوجود نهادینه شدن حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان،‌ حزب حاکم ترکیه در انتخابات شاروالی‌ها، شهر‌ها و ولسوالی‌های آن کشور با خطر مواجه است، زیرا احزاب مخالف انتخابات پیشرو در مقابل حزب حاکم رقابت می‌کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG