لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: حمایت‌های سیاسی و مالی از روند امدادرسانی در افغانستان حیاتی است


لیونارد زولو، نماینده کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در افغانستان گفته است که در بروکسل با مقامات وزارت خارجۀ بلجیم و سایر اعضای اتحادیه اروپا در مورد افغانستان گفتگو کرده است.

زولو ناوقت دوشنبه چهارم دسمبر (۱۳ قوس) با نشر پیامی در شبکۀ اجتماعی ایکس، وضعیت کنونی افغانستان را "مبرم‌ترین فاجعه بشری" در جهان خوانده است.

او گفته است: "حمایت‌های سیاسی و مالی در شرایطی که با زمستان روبرو هستیم، حیاتی است، زمستانی که بر نیازمندی بشری شدید می‌افزاید. بشریت خواهان اقدام مشترک است".

همچنان کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان گفته است که افغان‌ها در بیش از ۴۰ سال درگیری، حوادث طبیعی و فقر مزمن را تحمل کرده اند.

به گفتۀ این ادارۀ ملل متحد، با توجه به حادترشدن بحران بشری در افغانستان، کمیشنری عالی ملل متحد بر حمایت مستمر شرکا از جمله اتحادیه اروپا برای کمک به افغان‌های نیازمند حساب می‌کند.

این مقام ارشد کمیشنری ملل متحد در امور پناهندگان در حالی بر کمک‌های اتحادیه اروپا به افغانستان تاکید کرده است که این اتحادیه از اواخر اکتوبر تا اکنون حدود ۲۲۹ میلیون یورو به افغانستان کمک کرده است.

این اتحادیه گفته است که این کمک‌ها در بخش‌های بهداشت، تغذیه، آموزش و تامین آب برای بیجاشدگان داخلی و مهاجرین فاقد مدرک که از پاکستان به کشورشان برگشته اند، هزینه خواهد شد.

پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در ماه اگست ۲۰۲۱، از یک سو کمک‌های جامعه جهانی به افغان‌ها کاهش یافته و از سوی دیگر به دلیل مشکلات اقتصادی و سه سال خشکسالی‎‌های پیهم در این کشور، بحران اقتصادی گسترده شد.

در کنار این مشکلات، زلزله‌های پیهم در ماه اکتوبر در هرات بحران بشری را در افغانستان عمیق‌تر ساخت.

افزون بر این موجودیت شش میلیون بیجاشده داخلی، اخراج مهاجرین فاقد اسناد از پاکستان و ایران، بر تعداد نیازمندان در افغانستان افزوده است.

گروه

XS
SM
MD
LG