لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه بالاخره اعتراف کرد که با اوکراین در 'حالت جنگ' قرار دارد


حملات اخیر روسیه بیشتر زیربنا‌های اوکراین از جمله تاسیسات برق آن کشور را هدف قرار داده اند
حملات اخیر روسیه بیشتر زیربنا‌های اوکراین از جمله تاسیسات برق آن کشور را هدف قرار داده اند

روسیه پس از سپری شدن بیش از دو سال تهاجم نظامی بر اوکراین روز جمعه ۲۲ مارچ (سوم حمل) اعتراف کرد که آن کشور در "حالت جنگ" قرار دارد.

یک روزنامه طرفدار کرملین از قول دیمتری پسکوف، سخنگوی رییس جمهور روسیه، نوشته است: "ما در حالت جنگ قرار داریم." اعتراف مسکو به حالت جنگ در حالی صورت گرفته که با استفاده از میزایل و طیاره‌های بی سرنشین (درون) حملات گسترده را در اوکراین انجام داده است.

پیش از این، مقامات روسیه از آنچه غرب آن را جنگ تمام عیار می‌خواند، به عنوان "عملیات نظامی ویژه" یاد می‌کرد.

با اینحال پسکوف گفته است: ''بلی، این [حملات تهاجمی روسیه بر اوکراین ] به عنوان یک عملیات ویژه آغاز شد."

مسکو در اکثر اوقات غرب را متهم کرده که از طریق فراهم‌آوری تسلیحات به اوکراین، به صورت مستقیم در این منازعه دخیل شده است.

روسیه به تازگی نزدیک به۹۰ میزایل و بیش از ۶۰ درون ''کامیکازه'' را که توسط ایران طراحی شده است، بالای اوکراین پرتاب کرد. این حملات به تاسیسات انرژی از جمله نیروگاه‌های برق آسیب زیادی وارد کرد. مقامات اوکراینی گفته اند که هدف این حملات روسیه، فلج کردن شبکه برق و سیستم مرکز گرمی این کشور بوده است.

روسیه اما گفته است که این حملات "تلافی‌جویانه" در مقابل یک رشته حملات اوکراین در مناطق مرکزی آن کشور در هفته‌های اخیر بوده است.

وزارت داخله اوکراین و مقامات محلی گفته اند که در اثر این حملات روسیه دست‌کم پنج نفر کشته و بیش از ۲۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

وزارت دفاع روسیه نیز روز جمعه حملات اخیر آن کشور در اوکراین را حملات تلافی‌جویانه خواند و ادعا کرد که این حملات تاسیسات انرژی، مجتمع نظامی-صنعتی، مراکز راه آهن و ذخایر تسلیحات و مهمات اوکراین را هدف قرار داده اند. این وزارت گفته است تمام اهداف عمده‌ای را که زیر نظر داشت، آماج حملات قرار داده است.

وزارت دفاع روسیه همچنان گفته است که بسیاری از تاسیسات سیستم برق از جمله نیروگاه های حرارتی و برق آبی و همچنین خطوط عمده برق منطقه‌ آسیب دیده اند و افزوده که این حملات سبب قطع برق در هفت منطقه شده است.

در همین حال، ولادمیر زیلینسکی، رییس‌جمهور اوکراین، روز جمعه بار دیگر از غرب خواست تا حمایت تسلیحاتی شان را برای آن کشور افزایش بدهد. رییس جمهور زیلنسکی همچنین با انتقاد از کشور‌های غربی گفت که "بی تصمیمی" سیاسی غرب موجب از دست دادن جان اوکراینی‌ها می‌شود.

اوکراین که از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر آن کشور به کمک‌های نظامی و مالی غرب به ویژه ایالات متحده متکی بوده است،‌ حالا نه تنها با کمبود دفاع هوایی مواجه است، بلکه نیروهای زمینی آن نیز با مشکل کمبود تسلیحات دست و پنجه نرم می‌کند، زیرا کانگرس امریکا تا حالا بسته کمک ۶۰ میلیارد دالری را برای کیف تصویب نکرده است.

به گفته رییس جمهور زیلینسکی، بر خلاف بسته کمک نظامی برای اوکراین، تدارک میزایل‌های روسیه به تاخیر نمی‌افتد و درون‌های ''شاهد'' ساخت ایران نیز به موقع برای روسیه فراهم می‌شود.

زیلینسکی افزود: "ما برای دفاع از مردم، زیربنا‌ها، خانه ها و بند‌ها به کمک دفاع هوایی نیاز داریم. شرکای ما به صورت دقیق می‌دانند که به چه نیاز است. آنان به صورت قطعی می‌توانند ما را حمایت کنند... از زندگی باید در برابر این غیرانسان های مسکو محافظت شود."

نیروهای دفاع هوایی اوکراین گفته اند که از جمله ۸۸ میزایل که شب هنگام توسط روسیه پرتاب شد، ۳۷ آنرا رهگیری و منهدم کرده اند و از جمله ۶۳ حمله توسط درون، ۵۵ آنرا نابود کردند.

اولگ سینگوبوف، والی منطقه خارکوف گفته است که این حملات سبب شده است تا نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر در مناطق شمال شرقی خارکوف با قطع برق مواجه شوند.

گروه

XS
SM
MD
LG