لینک های دسترسی

Breaking News

بنیت: در حبس نگه داشتن مطیع‌الله ویسا غیرموجه است


آرشیف
آرشیف

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر ملل متحد برای افغانستان، در توقیف نگهداشتن مطیع‌الله ویسا، فعال آموزش و رییس انجمن "راه قلم" را توسط طالبان "خودسرانه و غیرموجه" خوانده است.

بنیت ناوقت روز سه شنبه ۱۸ جولای (۲۷ سرطان) در تویتی نگاشته است که از توقیف بدون اتهام مطیع‌الله ویسا، بنیانگذار انجمن "راه قلم" کم از کم ۱۱۴ روز سپری می‌شود.

گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر ملل متحد برای افغانستان گفته است: "او حق دارد که به وکیل دسترسی داشته باشد و حق دارد که با خانواده‌اش ملاقات کند و من مجددا خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط او استم".

پیش از این، دفتر هیات معاونت ملل متحد روز دوشنبه ۱۷ جولای (۲۶ جون) با نشر گزارشی در مورد وضعیت حقوق بشری در افغانستان طی ماه‌های می و جون گفت که مطیع‌الله ویسا، رییس انجمن "راه قلم" به اتهام نامعلوم در بازداشت ریاست عمومی استخبارات در کابل قرار دارد.

مطیع‌الله ویسا به تاریخ ۲۷ مارچ هنگام بازگشت از مسجد به سوی منزل در ساحهٔ خوشحال خان از مربوطات حوزه پنجم امنیتی شهر کابل توسط استخبارات طالبان بازداشت شد.

اعضای خانوادۀ ویسا از وضعیت صحی وی ابراز نگرانی کرده و گفته است که با ویسا هیچ گونه ارتباطی ندارند.

حکومت طالبان به درخواست‌های مکرر نهادهای بین‌المللی برای رهایی مطیع‌الله تا اکنون پاسخ نداده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در مصاحبه‌ای با برنامهٔ حایل صدای امریکا، دلیل زندانی‌شدن ویسا را فعالیت‌های "برخلاف نظام" بیان کرده بود.

او گفته بود: "فردی به نام ویسا اقدامات خودسرانه داشت، بدون اینکه نظام را در جریان بگذارد نشست‌های پنهان و آشکار را راه اندازی می‌کرد. با خارج روابط داشت و از خارج دستور می‌گرفت."

مطیع‌الله ویسا، تنها فعال مدنی نیست که در بند طالبان به سر می‌برد، بلکه رسول پارسی استاد دانشگاه، حمزه الفت و شمس الرحمان رحیق، فعالان مدنی، مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانسوی افغان‌تبار، حسیب احراری، شاعر و نویسنده، و ده‌ها فعال دیگر نیز توسط طالبان زندانی شده اند.

حکومت طالبان با گذشت چند ماه از بازداشت این افراد، هنوز دلیل توقیف آنان و اتهامات علیه شان را بیان نکرده است.

دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) یک روز قبل با نشر گزارشی گفت که در حال حاضر نزدیک به ۱۵هزار نفر در زندان‌های حکومت طالبان در توقیف به سر می‌برند.

XS
SM
MD
LG