لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد و امریکا 'کشتار غیرنظامیان' توسط داعش را در دایکندی محکوم کردند


طالبان گفته اند که در حملۀ افراد مسلح در مرز میان ولایت‌های دایکندی و غور، ۱۴ باشندۀ ولایت دایکندی کشته و شش نفر دیگر زخمی شده‌اند.(عکس ارشیف)
طالبان گفته اند که در حملۀ افراد مسلح در مرز میان ولایت‌های دایکندی و غور، ۱۴ باشندۀ ولایت دایکندی کشته و شش نفر دیگر زخمی شده‌اند.(عکس ارشیف)

یک روز پس از کشته‌شدن ۱۴غیرنظامی در اثر حملۀ افراد مسلح در مرز میان دایکندی و غور، سازمان ملل متحد، سفارت امریکا برای افغانستان و برخی از نهادهای دپلوماتیک دیگر این حمله را محکوم کرده و همچنان گروهی از زنان معترض، خواهان "توقف نسل‌کشی هزاره‌ها" در افغانستان شده‌اند.

ذبیح‌االله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، روز جمعه گفت که در حملۀ افراد مسلح در مرز میان ولایت‌های دایکندی و غور، ۱۴ باشندۀ ولایت دایکندی کشته و شش نفر دیگر زخمی شده‌اند.

او همچنین گفت که حکومت آن گروه حملهٔ مرگبار بر غیرنظامیان را محکوم می‌کند و از عاملان این گلوله‌باری انتقام خواهد گرفت. به گفتهٔ این سخنگوی طالبان "حفاظت از مردم و اموال آن‌ها وظیفه حکومت طالبان است.''

در ادامۀ واکنش‌ها، انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، این حملۀ مسلحانه بر غیرنظامیان را محکوم کرد و آنرا "هولناک" خوانده است.

استفن دوچاریک، سخنگوی منشی ملل متحد، در نیویارک به خبرنگاران گفت که گوتیرش با خانواده‌های قربانیان این گلوله‌باری ابراز غم شریکی کرده است.

دوجاریک افزود: "منشی عمومی ملل متحد یک‌بار دیگر درخواست خود را برای مصوونیت غیرنظامیان در همه جاها تکرار می‌کند. نمایندگی سیاسی ما در افغانستان نیز این حمله را نکوهش کرده و خواهان تحقیقات برای پاسخگو ساختن عاملان این حمله شده است."

معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در افغانستان ضمن محکومیت این رویداد، با خانواده‌های قربانیان این حمله ابراز غم‌شریکی کرده است.

یوناما افزوده است: "ما مراتب غم شریکی خود را با خانواده‌های کشته‌شدگان شریک ساخته و خواهان انجام تحقیقات برای دست‌گیری و پاسخگو ساختن عاملان این حمله هستیم.

کردن دیکر، شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان این حمله مسلحانه که مسوولیت آنرا داعش به عهده گرفته است، را "وحشیانه" خوانده و گفته است: "با هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا (یوناما) در راستای دادخواهی برای پاسخگو قراردادن سریع عاملان این حمله هم‌صدا می‌شوم."

رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان، نیز در واکنش به این حمله گفته است که این رودیداد، نمونه‌ای از "خشونت ویرانگر" در برابر هزاره‌ها است.

امیری در پیامی در شبکۀ اجتماعی ایکس نگاشته است: "من با شهروندان افغانستان می‌پیوندم و خواستار توجه بیشتر به مصیبت هزاره‌ها و حفاظت و پاسخگویی بیشتر آن‌ها هستم."

در ادامۀ واکنش‌ها، سفارت جاپان در کابل این حمله را "تروریستی" خوانده است. این سفارت در پیامی در شبکۀ اجتماعی ایکس نگاشته است: "ما حمله شنیع تروریستی دیروز در منطقه‌ای میان ولایت‌های دایکندی و غور را که منجر به کشته و زخمی‌شدن چندین نفر شد، محکوم می‌کنیم. ما به قربانیان و خانواده‌های کسانی که متضرر شده‌اند ابراز تسلیت می‌گویم. ما تکرار می‌کنیم که این نوع حملات تروریستی باید فوراً متوقف گردد."

تاکید بر 'توقف نسل‌کشی هزاره‌ها'

اعضای جریان موسوم به "جنبش زنان پنجرۀ امید"، با دیوار نویسی در یکی از نواحی‌ شهر کابل، خواستار "توقف نسل‌کشی هزاره‌ها" در افغانستان شده‌اند.

صفیه عارفی، مسوول این جنبش، روز جمعه ۱۴ سپتمبر (۲۴ سنبله) با فرستادن پیامی به صدای امریکا گفت که آنان در کنار کمپاین دیوار نویستی، برنامه‌ای اعتراضی را به دلیل ترس از طالبان در یکی مکان‌های سربسته برگزار کرده و خواهان محاکمه و مجازات عاملان محملۀ دیروز در مرز میان دایکندی و غور شده‌اند.

این زنان معترض با نشر قطعنامه‌ای گفته اند: "این اولین و آخرین بار نیست، بلکه هزاره‌ها بیش از یک قرن است که مورد نسل‌کشی قرار می‎گیرد. هزاره به خاطر قومیت و مذهب شان در مساجد، مکاتب، ورزشگاه‌ها، شهرها، دهات و در حین مراسم مذهبی شان مورد نسل‌کشی قرار گرفته و در هیچ جای کشور آرامش و امنیت ندارند."

این زنان معترض همچنان مدعی شده‌‌اند که با تسلط طالبان بر افغانستان، زمینه برای فعالیت‌های بیش از ۲۰ گروه در این کشور فراهم شده و به گفتۀ آنان، طالبان نه تنها که در تامین امنیت مردم ناتوان اند، بلکه این گروه با "شعارهای دروغین"، می‌خواهند افکار جامعۀ جهانی را منحرف کنند.

گروه دولت اسلامی (داعش) مسوولیت این حملۀ مسلحانه در مرز میان ولایت دایکندی و غور را به دوش گرفت.

شاخه‌ٔ خراسان داعش که ظاهراً رقیب گروه طالبان پنداشته می‌شود، از چندین سال به اینسو، مسوولیت مرگبارترین حملات بر ضد پیروان اهل تشیع، به ویژه اقلیت قومی هزاره‌ را در افغانستان بر عهده است. این گروه در کشتار اعضای اهل تسنن و سایر اقلیت‌های دینی نیز کوتاهی نکرده است.
تندروان داعش، اقلیت قومی مذهبی پیروان شیعه را در مساجد، شفاخانه‌ها، مکاتب، در جریان تظاهرات و سایر امکان عامه نه تنها هدف مرگبارترین حملات قرار داده اند،‌ بلکه به اسرع وقت، بدون ارایه دلیل و توجیه، مسوولیت این حملات خونین را نیز بر عهده گرفته اند.

گروه

XS
SM
MD
LG