دور سوم رقابت های گروهی؛ سرنوشت افغانستان در جام جهانی فوتسال

تیم ملی فوتسال افغانستان غرض انجام بازی با اوکراین روز پنجشنبه به شهر اندیجان اوزبیکستان رسید.

جام جهانی فوتسال اوزبیکستان وارد دور رقابت های سرنوشت ساز گروهی شده است.

تیم ملی فوتسال افغانستان روز شنبه ۲۱ سپتمبر (۲۹ سنبله) در آخرین و سرنوشت ساز ترین رقابت گروهی خود به مصاف اوکراین می رود.

اوکراین پس از شکست سهمگین در برابر ارجنتاین، توانست تیم انگولا را با یک پیروزی پر گول مغلوب سازد و پس از دو رقابت سه امتیاز کسب کند.

تیم افغانستان نیز پس از انجام دو بازی اکنون ۳ امتیاز دارد اما تفاضل گول های خورده و زدۀ افغانستان در مقایسه با اوکراین کمتر است.

افغانستان باید برای صعود به دور حذفی، اوکراین را ببرد یا کم از کم مساوی کند تا با چهار امتیاز بتواند به عنوان تیم دوم یا سوم به دور بعدی راه یابد.

با توجه به چگونگی بازی افغانستان در برابر انگولا و به ویژه تیم ارجنتاین، نایب قهرمان جام جهانی ۲۰۲۱ و قهرمان ۲۰۱۶ فوتسال، اکثر مبصرین فوتسال، در بارۀ رقابت افغانستان با اوکراین نظریات خوشبینانه‌ای را ابراز داشته می گویند که ملی پوشان فوتسال افغانستان، اوکراین را مغلوب خواهند کرد.

مجید مرتضایی، سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان اما پس از ختم رقابت با ارجنتاین ضمن اینکه از نحوۀ کارکردگی بازیکنان تیمش "تمجید و تحسین" کرد افزود: " شیوۀ بازی هر تیم متفاوت می باشد و اوکراین نیز بازی متفاوتی در مقایسه با ارجنتاین دارد."

جریان بازی تیم ملی فوتسال افغانستان با ارجنتاین

محمود سیدی، کمک مربی پیشین تیم ملی فوتسال افغانستان در سلسله پیام ها وتسآپ با صدای امریکا ضمن اینکه از نحوۀ رویارویی تیم افغانستان با ارجنتاین تحسین کرد گفت که مشکل اصلی افغانستان با ارجنتاین "عملی ساختن و اجرای کامل تکتیک ها بود. افغانستان تکتیک چهار – صفر را به خوبی انجام داد اما در آخر پاسی که منجر به گول شود – فراهم نمی شد."

اما سیدی در بخش رویارویی افغانستان با اوکراین می گوید که اوکراینی ها در اجرای "تکتیک های ایستگاهی (اوت ها، کارنر ها و ضربات آزاد) فوق العاده با تجربه اند و در کنار آن تجربۀ حضور در شش جام جهانی فوتسال را دارند و سرد و گرم میدان را لمس کرده اند."

کمک مربی پیشین تیم ملی فوتسال افغانستان تاکید می کند که پیروزی اوکراین در برابر انگولا، پس از شکست سهمگین در برابر ارجنتاین، نشاندهندۀ این مطلب است که اوکراینی ها "با برنامه به میدان آمده اند اما نقطۀ ضعف شان دروازه بان شان است که در مقایسه با افغانستان محمد جواد صفری دست بالا دارد."

مبصرین فوتسال تاکید دارند که تیم افغانستان نباید "در میدان احساساتی عمل کند و نه تنها از خوردن گول در دقایق نخست بازی جلوگیری کنند بلکه پس از به ثمر رسانیدن گول، انسجام تیم را از دست نداده و نگذارند به زودی تیم (افغانستان) گول دریافت کند."

سرمربی تیم ملی فوتسال و مسوولین فدراسیون فوتبال افغانستان تا کنون در بارۀ نحوۀ رویارویی و سطح آمادگی اعضای تیم فوتسال افغانستان در برابر اوکراین چیزی نگفته اند.

رقابت سوم گروهی و سرنوشت ساز افغانستان ساعت ۷:۳۰ شام به وقت افغانستان در شهر اندیجان اوزبیکستان برگزار می شود.

محمد جواد صفری دروازه بان تیم ملی فوتسال افغانستان به گفتۀ مبصرین فوتسال می تواند نقطۀ قوت تیم افغانستان در برابر اوکراین باشد.

دور دوم این رقابت های گروهی روز پنجشنبه ۱۹ سپتمبر (۲۹ سنبله) با رویارویی تیم های گروه (ایی و اِف) به پایان رسید.

در این رقابت ها که در شهر های تاشکند و بخارای اوزبیکستان برگزار شده بود که در آن تیم تیم ایران توانست گواتیمالا را ۹ – ۴ شکست دهد، فرانسه با نتیجۀ ۷ – ۳ وینزویلا را مغلوب سازد، تاجیکستان ۲ – ۳ به پرتگال باخت و مراکش توانست با ۶ گول در برابر ۳ پانامه را به زانو درآورد.

دور سوم رقابت های گروهی جام جهانی فوتسال روز جمعه ۱۹ سپتمبر (۲۹ سنبله) آغاز می شود که در روز نخست های تایلند – برازیل و کیوبا – کروشیا از گروه (ب) و کوستاریکا – اوزبیکستان و هالند – پاراگوای از گروه (الف) به گونۀ همزمان رقابت ها را انجام می دهند.