پوتزل: ادامۀ محدودیت‌ها بر زنان، بر روابط طالبان با جهان همیشه سایه می‌افگند

معاون بخش سیاسی دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان می‌گوید که اگر محدودیت‌ها بر زنان همچنان ادامه یابد، روابط جامعۀ جهانی با حکومت طالبان بهبود نخواهد یافت.

مارکس پوتزل، در گفتگوی اختصاصی با رسانه ملل متحد (UN News) که امروز سه شنبه چهارم جولای (۱۳ سرطان) نشر شد، گفته است که افغانستان تنها کشوری در جهان است که به دختران اجازه نمی‌دهد بالاتر از صنف ششم به مکتب یا به دانشگاه بروند.

او تاکید کرده است که این موضوع قابل بحث و ابزاری برای چانه‌زنی نیست، بنابرین باید این محدودیت برداشته شود.

پوتزل در ادامه گفته است: "من مطمین استم که اکثر مردم افغانستان، از جمله طالبان، مخالف این احکام استند. آنها طرفدار تحصیل دختران استند. من با هیچ مقامی از مقامات رسمی که موافق احکام منع دختران از رفتن به مکتب یا دانشگاه باشند، ملاقات نکرده ام".

به باور معاون بخش سیاسی دفتر هیات معاونت ملل متحد، این احکام طالبان برای پیشرفت اقتصادی افغانستان مضر است و از همین‌رو باید دختران و زنان نظر بدهند و در جامعۀ افغانستان حرفی برای گفتن داشته باشند.

پوتزل تاکید کرده است: "مقامات حاکم باید این ممنوعیت را در اسرع وقت لغو کنند، در غیر این صورت همیشه سایه‌ای بر روابط افغانستان با جامعۀ جهانی وجود خواهد داشت".

همچنان معاون بخش سیاسی یوناما گفته است که رهبر طالبان در قندهار و حلقه نزدیک وی "ترکیبی از استدلال‌های مذهبی و روایت‌های فرهنگی" را برای اجرایی‌شدن دستورات ارایه می‌دهند، در حالی که بر اساس استدلال‌های مذهبی هیچ کشور دیگر اسلامی چنین ممنوعیت را بر زنان وضع نکرده اند.

پوتزل در ادامۀ این گفتگو افزوده است: "قران می‌گوید اقرا یعنی بخوان. این (امر) همه مردم – مردان، زنان، پسران و دختران – را به خواندن، نوشتن و یادگیری تشویق می‌کند و از نظر فرهنگی در این کشور سنتی وجود دارد که دختر و پسر آموزش می‌بینند".

به گفتۀ او، در زمان جمهوری، هر دختری به مکتب نمی‌رفت. در مناطق دورافتاده فرصت نداشتند، اما قانون اساسی و سایر قوانین به آنها این حق را داده بود که اکنون دیگر چنین حقی وجود ندارد.

طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱ محدودیت‌های فزاینده‌ای را بر زنان و دختران این کشور وضع کردند. ممنوعیت کار زنان افغان با دفاتر سازمان ملل متحد، محدودیت‌های اعمال‌شدۀ طالبان بر کار زنان و دختران افغان در سازمان‌های غیردولتی و نهادهای دپلوماتیک، منع آموزش در مکاتب متوسطه و تحصیلات عالی، ممانعت رفتن دختران و زنان افغان به پارک‌های عمومی، ورزشگاه‌ها و حمام بخشی از این محدودیت‌ها است.

گرچه جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی بارها خواستار لغو این محدودیت‌های طالبان شده اند، اما تا اکنون حکومت این گروه نه تنها از موضع خود عقب‌نشینی نکرده، بلکه ادعا نیز کرده است که حقوق شرعی زنان در افغانستان تامین است.