بروز درگیری در سویدن پس از آتش زدن نسخه‌ای از قرآن توسط یک فعال ضد اسلام

سلوان مومیکا، شهروند عراق مستقر در سویدن، درماه‌های گذشته چندین بار نسخه‌های قرآن رابه آتش کشیده است

پولیس سویدن روز دوشنبه چهارم سپتمبر (۱۳ سنبله) گفت که درگیری‌ها در یک محله مهاجران در سومین شهر بزرگ آن کشور پس از آن آغاز شد که یک معترض ضد اسلام نسخه‌ای از قرآن را به آتش کشید.

پولیس منطقهٔ مالمو گفت که به ماموران پولیس سنگ پرتاب شد و ده‌ها موتر از جمله در یک گاراژ زیرزمینی به آتش کشیده شدند. به گفتهٔ پولیس، این درگیری‌ها روز یکشنبه آغاز شد و "شورش خشونت‌آمیز" در جریان شب ادامه یافت.

به گفتهٔ پولیس، این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که سلوان مومیکا، یک فعال ضد اسلام،‌ روز یکشنبه نسخه‌ای از قرآن را به آتش کشید و ''اوباشان خشمگین'' تلاش کردند مانع مومیکا شوند.

پولیس گفته است که دست کم سه نفر در ارتباط به این رویداد بازداشت شده اند.

پس از سوزندان قرآن، جمعیتی از مردم به خصوص جوانان تایر‌ها را در منطقهٔ مالمو به آتش کشیدن و دست به خشونت زدند. این منطقه در گذشته نیز شاهد خشونت‌های مشابه بوده است.

پترا استنکولا، یک افسر ارشد پولیس، گفته است درک می‌کند که به آتش کشیدن قرآن احساسات مردم را تحریک می‌کند، اما افزود که "ما نمی توانیم اغتشاش و اظهارات خشونت آمیز را تحمل کنیم."

در همین حال،‌اولاف کریسترسن، صدراعظم سویدن،‌ گفت که صرف نظر از علت این شورش‌ها، آتش سوزی موتر، آزار و اذیت، خشونت علیه افسران پولیس، غیر قابل پذیرش است.

مومیکا که یک مهاجر عراقی است در چند ماه گذشته در چندین اعتراض ضد اسلام، نسخه‌‌های قرآن را به خصوص در شهر استکهلم، پایتخت سویدن، به آتش کشید، اقدامی که با واکنش جدی اکثر کشورهای اسلامی روبرو شد.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید واکنش‌ کشورهای اسلامی به سوختاندن نسخهٔ قرآن در سویدن

کشور‌های مانند عراق، کویت، امارات متحدهٔ عرب و مراکش در اعتراض به اعطای این مجوز سفرای سویدن مقیم آن کشور‌ها را احضار کردند. سوزندان نسخه‌ای از قرآن همچنین سبب شد تا سازمان همکاری اسلامی که ۵۷ عضو دارد، نشست اضطراری را برگزار کنند. کشورهای اسلامی همچنین از حکومت سویدن خواسته اند تا جستجوی راه‌هایی باشد تا سوزندان قرآن در آن کشور متوقف شود.

علی‌ خامنه‌ای، رهبر ایران، به تاریخ ۲۲ جولای سال روان میلادی از حکومت سویدن خواست تا فردی را که در آن کشور به قرآن بی حرمتی کرده به کشورهای اسلامی تحویل بدهد و حتا خواهان ''شدیدترین مجازات" شد.

سویدن در دههٔ ۱۹۷۰ میلادی آخرین قوانین توهین به مقدسات خود را لغو کرد و حکومت آن کشور گفته است که قصد ندارد این قوانین را بار دیگر معرفی کند.