پولیس لاهور عمران خان را بازداشت کرد

آرشیف

پولیس لاهور روز شنبه پنجم اگست (۱۴ اسد) عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان و رهبر حزب تحریک انصاف، را پس از آن بازداشت کرد که محکمۀ عالی اسلام‌آباد وی را در پرونده دریافت هدایا از کشورهای خارجی به سه سال زندان محکوم کرد.

رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که اندکی پس از اعلام این فیصلۀ محکمه، عمران خان، صدر اعظم پیشین این کشور از خانه‌اش در لاهور توسط پولیس بازداشت شد.

منابع به صدای امریکا گفتند که عمران خان روز شنبه درخواست خود را علیه این تصمیم، به محکمۀ عالی اسلام‌آباد تسلیم کرده است.

روز گذشته عمران خان، رهبر تحریک انصاف از محکمۀ عالی اسلام‌آباد درخواست کرد که برای پیگیری پرونده‌اش محکمه را تغییر دهد، اما محکمۀ عالی اسلام‌آباد این درخواست وی را رد کرد.

صدر اعظم پشین پاکستان، نگرانی خود را در مورد همایون دلاور، قاضی محکمۀ ابتداییه اسلام‌آباد، ابراز کرد و از محکمۀ عالی اسلام‌آباد درخواست کرد که پرونده را از دیوان همایون دلاور به دیوان دیگری منتقل کند.

اما محکمۀ عالی اسلام‌آباد درخواست او را رد کرد. بر اساس گزارش‌ها، محکمۀ عالی پاکستان گفته است که انتقال پرونده‌ها به سایر محاکم باعث کاهش اعتماد به محکمه می‌شود.

عمران خان دو شب پیش در یک سخنرانی ویدیویی در مورد بی‌طرفی همایون دلاور، قاضی محکمۀ ابتدایی اسلام‌آباد، ابراز شک و تردید کرده بود.

عمران خان به تاریخ نهم ماه می از سوی ادارهٔ ملی حسابرسی پاکستان به اتهام فساد و اختلاس بازداشت شد و حامیانش تظاهرات گسترده را در شهرهای مختلف پاکستان راه اندازی کردند که در خشونت‌های مرتبط به این تظاهرات کم از کم نه نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده و نیز به شماری از تاسیسات دولتی پاکستان خسارت وارد شد.

در پی این تظاهرات که منجر به بازداشت هزاران نفر از حامیان حزب تحریک انصاف و استعفای برخی از رهبران این حزب شد، عمران خان پس از سه روز بازداشت، به تاریخ ۱۲ می (۲۲ ثور) با قرار وثیقه آزاد شد و به خانه رفت.

صدر اعظم پیشین پاکستان که با ۱۵۰ مورد اتهام روبرو است، تا کنون چند بار در محکمه در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، حضور یافته است.