کهر: مدارک در مورد دست‌ داشتن 'افغان‌ها' در حملات تروریستی در پاکستان به طالبان سپرده شده است

حنا ربانی کهر، وزیر دولت در امور خارجۀ پاکستان می‌گوید که اسناد و شواهدی برای حکومت طالبان سپرده شده که بیانگر دست‌داشتن شهروندان افغان در حملات تروریستی در پاکستان است.

کهر روز چهارشنبه دوم اگست (۱۱ اسد) در برنامه خبری "اسپات لایت" شبکۀ آج نیوز گفت که شهروندان افغانستان نباید بدون ویزه به آن کشور وارد شوند، چون به گفتۀ وی، چنین افراد در رویدادهای دهشت‌افگنی دست دارند.

او گفت: "شواهدی مبنی بر دست داشتن اتباع افغانستان در تروریزم به حکومت افغانستان (طالبان) داده شده است، یک تبعه افغان با ویزۀ صحی به پاکستان آمده و مشخص شده که در تروریزم نقش دارد".

حکومت طالبان در خصوص این شواهد و اسناد تاکنون چیزی نگفته است.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان روز پنجشنبه سوم اگست (۱۲ اسد) در پیام‌های تویتر به زبان‌های دری،‌ پشتو، عربی، اردو و انگلیسی اتهامات مقام‌‌های پاکستانی را "بی‌اساس" خوانده و گفته است که طالبان به هیچ کسی اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان بر ضد کشور دیگری استفاده کند.

پیش از این، مقام‌های حکومت امریکا نیز ادعاهای مشابه مقام‌های پاکستانی را رد کرده بودند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، روز دو شنبه ۱۷ جولای (۲۶ سرطان) گفت: "ما هیچ نشانه‌ای را ندیده‌ایم که مهاجران افغان در پاکستان و یا در امتداد سرحد مقصر اعمال تروریزم باشند."

حنا ربانی کهر در این مصاحبه بر حصارکشی مرزهای پاکستان و افغانستان تاکید کرده و آن را بسیار مهم خوانده است. همچنان این دپلومات پاکستانی گفته است که کسانی از افغانستان وارد پاکستان می‌شوند، باید بایومتریک شوند.

این در حالی است که شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان گفته است که در حملات انتحاری اخیر در آن کشور "شهروندان افغان" دست دارند و به ادعای وی، تندروان پاکستانی از پناهگاه‌های شان در افغانستان فعالیت می‌کنند.

شریف روز سه شنبه اول اگست (۱۰ اسد) پس از دیدار از قربانیان حملۀ انتحاری اخیر در شهر باجور، از حکومت طالبان در افغانستان خواست که اقدامات بیشتری را روی دست بگیرند تا از عبور تندروان به داخل قلمرو پاکستان جلوگیری شود.

صدراعظم پاکستان گفته است که تندروان پناهگاه‌های امن در داخل افغانستان دارند؛ در آنجا دوباره منسجم و مسلح می شوند و سپس به داخل پاکستان نفوذ کرده و حملات ضد دولتی را انجام می دهند.

حملهٔ انتحاری بر یک گردهمایی حزب جمعیت علمای اسلام، به رهبری مولانا فضل الرحمان، در باجور که در آن صدها نفر از حامیان این حزب حضور داشتند، سبب کشته شدن کم و بیش ۵۴ نفر و زخمی شدن حدود ۲۰۰ نفر دیگر شد. شاخهٔ خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) مسوولیت این حملهٔ مرگبار را پذیرفت.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در صحبت با خبرگزاری فرانس‌پرس حملۀ انتحاری باجور را "عمل جنایتکارانه" خوانده و گفت که در هرجاییکه چنین اعمال اتفاق می‌افتد و هماهنگ می‌شود، باید از آن جلوگیری شود.

مجاهد گفته است که حکومت طالبان با بسیار جدیت نمی‌گذارد که کسی از خاک افغانستان بر ضد کشور دیگری استفاده کند و به گفتۀ وی به کسی اجازه نمی‌دهد که در این کشور پناهگاه داشته باشد.

گفتگو با تحریک طالبان پاکستانی

حنا ربانی کهر در بخشی دیگر از سخنانش گفت که پاکستان تلاش‌های زیادی برای برقراری صلح در منطقه انجام داد و او مدعی شد که پاکستان بیشترین آسیب را از تروریزم متحمل شده است.

به گفتۀ کهر، اسلام‌آباد برای مذاکرات صلح با تحریک طالبان پاکستان تلاش کرد، اما نتیجه‌ای حاصل نشد.

او مدعی شد: "شکی نیست که تحریک طالبان پاکستان در افغانستان حضور دارد، بارها توسط تحریک طالبان پاکستان غیرقانونی خیانت شده است، ما حاضر به مذاکره با تحریک طالبان پاکستان نیستیم. موقعیتی برای طرح هیچ خواسته‌ای وجود ندارد".

گروه طالبان پاکستانی سال‌ها است که در ایالت خیبر پشتونخوا که با افغانستان هم مرز است، فعالیت می‌کند. گفته می شود که طالبان پاکستانی متحدان طالبان افغانستان هستند. حاکمیت دوبارهٔ طالبان در افغانستان باعث تشویق طالبان پاکستانی شده است.

پس از آن که گروه طالبان افغان در اگست ۲۰۲۱ یک بار دیگر بر افغانستان مسلط شد، اسلام‌آباد از حملات طالبان پاکستانی، به ویژه در مناطق مرزی کوهستانی با افغانستان شکایت داشته است.

پاکستان در حالی ادعا می‌کند که طالبان پاکستانی در داخل افغانستان پناهگاه دارند که حکومت پیشین افغانستان همواره اسلام‌آباد را به آموزش، تمویل و تجهیز تندروانی متهم می‌کرد که در افغانستان دست به اعمال تروریستی می‌زدند.