طالبان از مسایل حقوق بشری به عنوان ابزار چانه‌زنی استفاده می‌کنند – شرما

ویشالی باسو شرما، عضو پیشین شورای امنیت ملی هند و تحلیلگر امور امنیتی، می گوید که طالبان از عملکرد خود در قبال موضوعات حقوق بشری در افغانستان به عنوان ابزار چانه‌زنی با جامعهٔ جهانی استفاده می کنند.

شرما در مصاحبه با صدای امریکا گفت که با آن هم دیدگاه در مورد ادامهٔ تعامل با حکومت طالبان در افغانستان در حال گسترش است.

هیات طالبان به رهبری امیر خان متقی، سرپرست وزارت امور خارجهٔ طالبان، اخیراً با نمایندگان ایالات متحده در دوحه گفتگو کرد. در این دیدار به اشتراک دپلوماتان بریتانیا، اسپانیا، کوریای جنوبی، هالند، ایتالیا، آسترالیا و کانادا، متقی از آنان خواست که به جای دوحه، ماموریت خود را از کابل انجام دهند.

همزمان با تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، به شمول ایالات متحده شماری از کشورهای غربی، سفارت‌های شان را از کابل به دوحه پایتخت قطر انتقال دادند. این کشورها مسایل مربوط به افغانستان را از آنجا نظارت می‌کنند.

به گفتهٔ شرما، نفوذ کشورهای منطقه به شمول چین در افغانستان زیر حاکمیت طالبان، ممکن یکی از دلایل برگزاری نشست اخیر میان مقام های امریکایی و طالبان، در دوحه باشد.

وضع محدودیت ها بر حق کار و آموزش زنان، حکومت طالبان را مورد انتقاد گستردۀ جهانی قرار داده است.

جامعهٔ بین‌المللی همواره تاکید کرده است که اگر طالبان در پی کسب مشروعیت اند، باید نخست به حقوق بشر به شمول حقوق زنان و اقلیت‌‌ها احترام گذاشته و نیز حکومت همه‌شمول را شکل دهند.

حکومت طالبان تاکنون از سوی هیچ کشور یا سازمان بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است.

شرح کامل مصاحبه با ویشالی باسو شرما را در اینجا دنبال کنید.