نشست گروه تماس کشورهای منطقه روز دوشنبه در کابل برگزار می‌شود

آرشیف، تعمیر وزارت خارجۀ افغانستان

مقامات حکومت طالبان از برگزاری نخستین نشست گروه تماس کشورهای منطقه به روز دوشنبۀ پیشرو در کابل خبر داده اند.

سفارت افغانستان در چین که توسط طالبان اداره می‌شود، روز جمعه ۲۶ جنوری (ششم دلو) با نشر اعلامیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس نگاشته است که اسدالله بلال کریمی، سفیر طالبان در چین، با ماو مینگ، معاون بخش آسیایی وزارت خارجۀ آن کشور، در رابطه به نشست گروه تماس گفتگو کرده است.

این سفارت گفته است: "کریمی همچنان در مورد نخستین نشست گروه تماس منطقه‌ای به ابتکار کشورهای منطقه در کابل به روز دوشنبه (۲۹ جنوری) صحبت کرد و در این راستا بر ایجاد همکاری‌های بیشتر کشورهای اشتراک‌کننده تاکید کرد."

پیش از این سید رسول موسوی، مسوول بخش جنوب آسیا در وزارت خارجۀ ایران، نیز اواخر هفته گذشته گفته بود که قرار است نمایندگان کشورهای همسایۀ افغانستان در نشستی دربارۀ امنیت این کشور و منطقه بحث کنند.

او در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: "نشست منطقه‌ای کابل که در آن ایران، پاکستان، روسیه و چین حتما شرکت دارند و پیش از نشست دوحه (۲۸ دلو) برگزار می‌شود، نشان‌دهنده توجه ویژه همسایگان افغانستان به صلح، ثبات و رفاه مردم افغانستان و امنيت در منطقه است".

برخی مقامات حکومت طالبان نیز به رسانه‌های محلی گفته اند که قرار است این نشست روز دوشنبه ۲۹ جنوری (نهم دلو) به کابل برگزار شود.

قبل بر این، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان، با شماری از سفیران و دپلومات‌های خارجی مقیم کابل، به تاریخ ۲۴ جنوری (چهارم دلو) نشستی را برگزار کرد و آز آنان خواست که باید برای افزایش و تداوم تعامل مثبت با افغانستان، رایزنی‌های منطقه‌ای را انجام دهند.

بر اساس معلومات وزارت خارجۀ حکومت طالبان، در این نشست سفیران و دپلومات‌های ارشد روسیه، چین، ایران، پاکستان، اوزبیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، هند، ترکیه و اندونیزیا حضور داشتند.

این در حالی است که پیش از این مقامات ایرانی بارها بر لزوم تشکیل گروه تماس کشورهای همسایه و منطقه در رابطه با افغانستان تاکید کرده اند.

حسن کاظمی قمی، نماینده رییس جمهور ایران برای افغانستان،‌ و سفیر آن کشور در کابل در اواسط همین ماه گفته بود که حین سفر به پاکستان و ملاقات با مقامات آن کشور توافق صورت گرفت که کشورهای همسایه افغانستان هسته اصلی گروه تماس منطقه‌ای برای این کشور را تشکیل داده و بسته‌ای از پیشنهادات سازنده را به حکومت طالبان ارایه کنند.