شورای پناهندگان ناروی: در اوج بحران جاری بریتانیا باید از افغان‌ها حمایت حیاتی کند

ملل متحد گفته است که از جمله حدود ۲۴ میلیون افغان نیازمند، تنها به ۱۷ میلیون آن می‌تواند کمک فراهم کند.

مارتین هارتبرگ، رییس شورای پناهندگان ناروی برای بریتانیا، می‌گوید که بیش از ۲۳ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های حیاتی نیاز دارند و آنها در یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه در جهان گرفتار شده اند.

او این اظهارات را به تاریخ ۱۲ جولای (۲۲ سرطان) یک روز پس از نشر گزارش کمیسیون مستقل در مورد تاثیرات کمک‌های بریتانیا برای افغانستان بیان کرده است.

هارتبرگ با نشر اعلامیه گفته است: "این گزارش تاثیر مهم و مثبت کمک‌های بشردوستانه بریتانیا بر افغانستان را از زمان تسلط طالبان در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد. این گزارش بر نیاز مستمر به تعهد تزلزل ناپذیر بریتانیا به مردم افغانستان که در یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه جهان گرفتار شده‌اند، تأکید می‌کند".

او با استقبال از تقویت حضور بریتانیا در افغانستان گفته است که تقویت تعاملات دپلوماتیک برای حفظ نظارت بر برنامه‌های کمک‌رسانی، حفاظت از اقدامات بشردوستانه اصولی، و مسوول دانستن مقامات در قبال تعهدات شان در قبال زنان و دختران افغان بسیار مهم خواهد بود.

همچنان این مقام شورای پناهندگان ناوری گفته است: "زمانی که سال گذشته از افغانستان بازدید کردم، از نزدیک شاهد چالش‌هایی بودم که کسب و کارهای کوچک به رهبری زنان در یافتن نیروی کار ماهر و دسترسی به خدمات مالی برای قرضه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها با آن مواجه هستند".

او از بریتانیا خواسته است که برنامه‌های توسعه حیاتی را برای کمک به افغان‌ها در ایجاد انعطاف‌پذیری و تقویت بخش خصوصی بازگرداند.

به باور وی، بریتانیا و سایر کمک‌کنندگان نیز باید در زمانی که مردم افغانستان برای معکوس‌کردن چرخه‌های فقر و ناامیدی تلاش می‌کنند، کمک‌های بشردوستانه را حفظ کنند.

بر اساس گزارش کمیسیون مستقل در مورد تاثیر کمک‌های بشردوستانه بریتانیا به افغانستان در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴، تخمین زده می‌شود که ۲۳.۷ میلیون نفر در افغانستان در سال ۲۰۲۴ به کمک‌های بشری نیاز دارند.

گزارش گفته است که در سال جاری علاوه بر جدیت نیازها، تنها حدود ۲۳ درصد از اعتبارات درخواستی بیش از سه میلیارد دالر برای افغانستان تامین شده است.

بر بنیاد گزاش، بریتانیا ۱۱۳.۵ میلیون پوند کمک بشردوستانه به افغانستان برای سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ برای کمک به کاهش بدترین بحران بشری جهان تعهد کرده است.

اداره هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) به تاریخ اول جولای (۱۱ سرطان) گزارش داد که تنها ۲۲.۸ درصد از بودجه درخواستی را برای ارایه کمک‌های بشری به نیازمندان افغان در سال ۲۰۲۴ از جامعه جهانی دریافت کرده که این کمبود منجر به قطع کمک‌ها به میلیون‌ها افغان نیازمند شده است.

اوچا گفت که به دلیل کمبود بودجه، خدمات صحی برای سه میلیون افغان و کمک‌های غذایی برای ۵.۲ میلیون نفر دیگر قطع شده است.

ملل متحد درسال ۲۰۲۴، از جامعه جهانی خواسته است تا برای فراهم‌کردن کمک‌های بشری به حدود ۲۴ میلیون افغان نیازمند، ۳.۰۶ میلیارد دالر بودجه تامین کند.

اما اداره هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد گفته است که از این بودجه درخواستی تا اکنون ۶۹۶ میلیون دالر، تامین شده و در حال حاضر برنامه پاسخگویی به نیازهای بشری در افغانستان ۲.۴۵ میلیارد دالر بودجه کمبود دارد.