برنامۀ جهانی غذا: در سه ماه گذشته ۱.۲ میلیون افغان مواد غذایی دریافت کردند

برنامه جهانی غذا از کاهش بودجه برای رسیدگی به نیازمندان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که در حال حاضر کم از کم، ۱۱ میلیون نفر به کمک‌های فوری نیاز دارند.

همزمان با تشدید بحران بشری در افغانستان، برنامۀ جهانی غذا می‌گوید که در سه ماه اخیر تنها توانسته است که برای ۱.۲ میلیون نفر در این کشور مواد غذایی کمک کند.

این اداره ملل متحد در گزارشی گفت که این کمک‌های غذایی برای افرادی که با فقر و گرسنگی شدید دست و پنجه نرم می کنند، فراهم شده است. برنامه جهانی غذا بار دیگر از کاهش بودجه برای رسیدگی به نیازمندان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که در حال حاضر کم از کم، ۱۱ میلیون نفر به کمک‌های فوری نیاز دارند.

به گفتۀ این ادارۀ ملل متحد، در ماه‌های اخیر، بخش‌های افغانستان شاهد باران‌های شدید و سرازیر شدن سیلاب‌ها بود که در نتیجۀ این حوادث طبیعی، به هزاران خانواده زیان وارد شده است.

ملل متحد گفته است که تا کنون به ۱۸۵ هزار نفر که در سرازیر شدن سیلاب‌های اخیر زیان دیدند، کمک‌های نقدی و بیسکویت توزیع کرده است.

این سازمان گفته است که در کنار دیگر موارد، تغییرات اقلیمی در افغانستان مشکلات زیادی را در این کشور بار آورده و به شمار افراد نیازمند به کمک‌های بشری افزوده است.

بر بنیاد معلومات این سازمان، افغانستان ششمین کشور آسیب‌پذیر در برابر تاثیرات تغییرات اقلیمی است و اما کمترین توانایی را برای سازگاری و مقابله با تاثیرات بحران دارد.

این در حالی است که پیش از این، برنامۀ جهانی غذا از تشدید بحران بشری در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته بود که به دلیل چندین دهه جنگ و بحران اقلیمی، از هر چهار افغان، یکی آن با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کند.

این ادارۀ سازمان ملل متحد به تاریخ اول اکتوبر (۱۰ میزان) در پیامی در شبکۀ اجتماعی ایکس نگاشت که در حال حاضر، ۱۲ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های فوری نیاز دارند.

این در حالی است که در تازه‌ترین مورد، دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) از کاهش بودجه برای رسیدگی به نیازمندان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفت که کاهش این کمک‌ها، جان میلیون‌ها افغان را با خطر مواجه خواهد کرد.

اوچا به تاریخ ۲۶ سپتمبر (پنجم میزان) با نشر گزارشی گفت که در حال حاضر، ۲۳ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و در حال حاضر این کشور با سطوح بلند ناامنی غذایی، افزایش موارد سوتعذیه، آلودگی گستردۀ مهمات انفجاری، شیوع بیماری‌های فصلی، حوادث طبیعی و اثرات تغییرات اقلیمی روبرو است.

بر بنیاد این گزارش، اکنون ۱۲.۴ میلیون نفر در افغانستان مصوونیت غذایی ندارند و از این میان ۲.۹ میلیون نفر سطح بلند گرسنگی را تجربه می‌کنند.

به گفتۀ اوچا، با تشدید بحران بشری در این کشور، در حال حاضر، حدود ۶.۳ میلیون نفر در افغانستان بیجا شدۀ داخلی وجود دارد که آنان در شرایط بسیار خطرناک به سر می‌برند.