نگرانی مدافعان حقوق زن از نشست پشت درهای بسته در مورد افغانستان در قطر

آرشیف

جمعی از زنان معترض افغانستان مدعی اند که نشستی با حضور چند زن و برخی جناح‌های دیگر به میزبانی "مرکز مطالعات خشونت‌ها و خدمات بشردوستانه قطر" پشت درهای بسته برگزار شده است.

آنان با نشر اعلامیه‌ای گفته اند که زنان حاضر در این نشست نمایندۀ زنان افغانستان نیستند. در اعلامیه آمده است: "دروازۀ دوحه را ببندید و علیه مردم افغانستان دسیسه‌چینی نکنید. دوحه که به کانون توطیه و جنگ علیه مردم، به ویژه زنان افغانستان، تبدیل شده است. اینک یک بار دیگر از یک نشست سیاسی دیگر به نفع طالبان میزبانی می‌کند".

به گفتۀ این زنان معترض، دو سال قبل میزبانی قطر از گفتگوهای صلح افغانستان، نه تنها وضعیت را بهبود نبخشید، بلکه منجر به تسلط دوبارۀ طالبان بر سرنوشت مردم افغانستان شد.

آنان گفته اند: "اینک که طالبان در افغانستان با خشونت و شلاق حکومت می‌کنند و همه‌روزه از مردم افغانستان، به ویژه زنان قربانی می‌گیرند، باز هم می‌بینیم که جامعۀ جهانی تماشاگر اند و دوحه با برگزاری نشست‌های پیدا و پنهان سیاسی، علیه مردم افغانستان دسیسه‌چینی می‌کند".

مرکز مطالعات خشونت‌ها و خدمات بشر دوستانه قطر به گونۀ رسمی در مورد این نشست چیزی نگفته است، اما از چند روز به این طرف آجندایی از این نشست در میان مدافعان حقوق زن دست به دست می‌شود که در آن از اشتراک‌کنندگان خواسته شده تا در مورد نشست پشت درهای بسته افشاگری نکنند.

زنان معترض می‌گویند: "مردم افغانستان به هیچ گروه و هیچ‌کسی این حق را نمی‌دهند که به نمایندگی شان در این نشست اشتراک و راه معامله‌ با طالبان را هموار کنند. از دید مردم افغانستان، طالبان و لابی‌گران این گروه همه در یک صف قرار دارند و جنایتکار اند".

این زنان حضور طالبان در افغانستان را به دلیل پابندنبودن این گروه به ارزش‌های انسانی و حقوق بشری، برای آیندۀ افغانستان و منطقه خطرناک توصیف می‌کنند و می‌گویند که این گروه باید "سرنگون" شود.

به گفتۀ این زنان، مردم افغانستان از جامعۀ جهانی خواستار بستن دفتر سیاسی طالبان در قطر و جلوگیری از هرگونه معامله با این گروه در دوحه استند.

در اعلامیۀ این زنان آمده است: "مردم افغانستان، به ویژه زنان و دختران این کشور، این نشست‌های پشت پرده در دوحه را به عنوان برنامه‌های سیاسی‌ جاده‌صاف‌کن برای طالبان می‌بینند و خواهان توقف این دسیسه‌چینی‌ها استند".

در همین حال، جنبش شنبه‌های ارغوانی نیز با نشر اعلامیه‌ای از نشست محرمانۀ قطر در مورد افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

مریم معروف آروین، رییس این جنبش اعتراضی زنان به صدای امریکا گفت که منابعی به آنان تایید کرده اند که این نشست با دعوت از شماری از حامیان داخلی و خارجی طالبان به هدف سفیدنمایی این گروه برگزار شده است.

او گفت: "جنبش شنبه‌های ارغوانی با ابراز نگرانی از برگزاری چنین نشست‌ها در حال و آینده، تاکید می‌نماید که تنها راه بیرون رفت از وضعیت موجود کنار آمدن گروه طالبان به واقعیت‌های کشور، ایجاد حکومت دموکراتیک و غیر متمرکز، مبتی بر آرای شهروندان افغانستان است".

جنبش شنبه‌های ارغوانی معتقد است که اشتراک‌کنندگان نشست پنهانی دوحه نه تنها راه‌گشای مشکلات کنونی افغانستان نیستند، بلکه به اختلافات و خشونت‌ها خواهند افزود.

یکی دیگر از اعضای این جنبش با فرستادن پیام تصویری به صدای امریکا گفت: "...این نشست‌ها نمی‌تواند منجر به به رسمیت شناسی گروهی گردد که مردم افغانستان خصوصا زنان کشور آنان را به رسمیت نمی‌شناسند".

شماری از زنان معترض در تخار نیز با نشر نوار تصویری از حکومت قطر خواسته اند تا "به نفع طالبان" در امور زنان افغانستان مداخله نکند.

آنان می‌گویند: "هیچ شهروند با وجدان از طالب حمایت نکرده و به این گروه لابی نمی‌کند. شرم‌باد بر طالب و لابی‌گران داخلی و خارجی این گروه".

مدافعان حقوق زن در حالی مدعی اند که نشستی پنهانی در قطر دایر شده که قرار است مقامات ایالات متحده با نمایندگانی از حکومت طالبان به زودی در قطر گفتگو کنند.

وزارت خارجۀ ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۶ جولای (چهارم اسد) با نشر خبرنامه‌ای گفت که تام وست، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور افغانستان و رینا امیری، نماینده ویژۀ وزارت امور خارجه امریکا در امور حقوق بشر، زنان و دختران در افغانستان در هفتۀ روان با نمایندگان طالبان و "تکنوکرات‌های مسلکی وزارت‌خانه‌های کلیدی افغانستان" در دوحه پایتخت قطر ملاقات می‌کنند.

حمایت بشردوستانه برای مردم افغانستان، ثبات اقتصادی، رفتار منصفانه و محترمانه با همه افغان‌ها به شمول زنان و دختران، موضوعات امنیتی و تلاش‌ها برای مبارزه با تولید و قاچاق مخدرات در این دیدار بحث خواهد شد.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان نیز گفته است که در پایان ماه جاری هیاتی به سرپرستی امیرخان متقی سرپرست این وزارت برای گفتگو با مقامات امریکایی به دوحه پایتخت قطر می‌رود.

این وزارت، لغو تحریم‌ها و لست سیاه، آزادسازی ذخایر بانکی و بحث در مورد نقض حریم هوایی را از اولویت‌های حکومت طالبان در این گفتگو خوانده است.