فعالان مدنی در نامه‌ای سرگشاده خواستار رهایی مطیع‌الله ویسا شدند

شماری از اعضای جامعه مدنی، رسانه‌ها و جامعه حقوق بشر در داخل و خارج از افغانستان، به بازداشت "غیرقانونی و خودسرانه" مطیع‌الله ویسا، فعال آموزش دختران، ابراز نگرانی کرده و خواستار رهایی وی از زندان طالبان شدند.

آنان در یک نامهٔ سرگشاده گفته اند که مطیع‌الله ویسا با گذشت بیش از چهار ماه به طور غیرقانونی توسط طالبان در زندان به سر می‌برد.

این فعالان تاکید کرده اند که به گونۀ جدی نگران بازداشت طولانی‌مدت غیرقانونی ویسا و سلامتی وی استند، چون به گفتۀ آنان، ادعاهای جدی در مورد شکنجه و بدرفتاری با وی وجود دارد.

این مدافعان حقوق بشر و فعالان در این نامۀ سرگشاده از مقامات جامعۀ بین المللی خواسته اند: "بر طالبان فشار بیاورید تا بلافاصله و بدون قید و شرط آقای ویسا و سایر فعالان حقوق بشر، جامعه مدنی و خبرنگارانی را که به دلیل انجام وظایف شان به طور غیرقانونی توسط طالبان بازداشت شده اند، آزاد کنند."

مدافعان حقوق بشر و فعالان همچنان از جامعۀ بین المللی خواسته اند که تمام تعاملات دپلوماتیک خود را به حالت تعلیق درآورد و پیش‌شرط هایی را برای هرگونه تعامل حتا در پایین‌ترین سطح دپلوماتیک برای احترام و حمایت از حقوق بشر از جمله آزادی آقای ویسا و سایر فعالان حقوق بشر، جامعه مدنی و روزنامه نگاران تحمیل کند.

آنان گفته اند که جامعه بین المللی از طالبان به گونۀ نوشتاری و گفتاری تضمین بگیرد که فعالان حقوق بشر یا جامعه مدنی و خبرنگاران به دلیل انجام مسالمت‌آمیز وظایف شان بازداشت نشوند.

در این نامۀ سرگشاده عنوانی رهبران و شخصیت‌های با نفوذ جهان به ‌ویژه کشورهای کمک‌کننده و کشورهای اسلامی آمده است: "اگر طالبان پابند نباشند، اطمینان حاصل کنید که آنها با عواقب جدی برای اقدامات خود از جمله توقف تعامل دپلوماتیک، اعمال ممنوعیت سفر برای همه مقامات از جمله (سرپرست) وزیر خارجه متقی، و تعلیق دفتر سیاسی آنها در دوحه مواجه شوند."

این نامه عنوانی انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، صدر اعظم قطر، انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، اورسلا فون درلاین، رییس کمیسیون اروپا، روبرتا متسولا، رییس پارلمان اروپا، جاشم اودین، رییس انجمن همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا، حسین ابراهیم طه، رییس سازمان همکاری اسلامی، وسلاو بالک، رییس شورای حقوق بشر ملل متحد، رینا امیری، نماینده وزارت خارجه ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان و ریجارد بنیت، گزارشگر ویژه حقوق بشر شورای حقوق بشر ملل متحد نگاشته شده است.

پیش از این، انجلینا جولی، هنرپیشۀ مشهور سینمای هالیوود و سفیر پیشین حسن نیت کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، نامه‌ای به مطیع‌الله ویسا، رییس انجمن "راه قلم" و مدافع حقوق آموزش دختران که فعلاً در بند طالبان است، نوشته و گفته است که در تلاش برای رهایی او با فعالان دیگر هم‌صدا شده است.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید

انجلینا جولی خواستار رهایی مطیع‌الله ویسا از بند طالبان شد

مطیع‌الله ویسا و برادرش عطاالله ویسا،‌ در سال ۲۰۰۹ میلادی انجمن ''راه قلم'' را در افغانستان ایجاد کردند که بیشتر فعالیت این نهاد در بخش آموزش متمرکز بوده است.

مطیع‌الله ویسا به تاریخ ۲۷ مارچ هنگام بازگشت از مسجد "ویس قرنی" به سوی منزل در منطقه خوشحال خان از مربوطات حوزه پنجم امنیتی شهر کابل توسط استخبارات گروه طالبان بازداشت شد.

دو روز بعد از این رویداد، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، به صدای امریکا بازداشت رییس انجمن "راه قلم" را تایید کرد. او در مصاحبه‌ای با برنامهٔ حایل صدای امریکا گفته بود: "فردی به نام ویسا اقدامات خودسرانه داشت، بدون اینکه نظام را در جریان بگذارد نشست‌های پنهان و آشکار را راه اندازی می‌کرد. با خارج روابط داشت و از خارج دستور می‌گرفت."

سخنگوی حکومت طالبان همچنان اتهام وارد کرد که ویسا "بر خلاف نظام کار می‌کرد" و باید برای تحقیقات احضار می‌شد.

عطاالله ویسا، برادر بزرگ مطیع‌الله ویسا به تاریخ ۲۹ مارچ (۹ حمل) در گفتگو با صدای امریکا اتهامات طالبان علیه برادرش را رد کرد و گفت که این اتهامات موجه نیست.