وزیر خارجۀ پاکستان برای گفتگو با طالبان به کابل سفر می‌کند

اسحاق دار برای نخستین بار به حیث وزیر خارجۀ پاکستان به افغانستان سفر می‌کند.

بر اساس گزارش رسانه‌های پاکستانی، اسحاق دار، معاون صدراعظم و وزیر امور خارجه پاکستان به زودی به کابل سفر خواهد کرد تا به شمول مبارزه با تروریزم در مورد یک سلسله مسایل با مقامات حکومت طالبان گفتگو کند.

اسحاق دار روز سه شنبه نهم جولای (۱۹ سرطان) در اولین نشست کمیته روابط خارجی مجلس سنای پاکستان که به ریاست عرفان صدیقی برگزار شده بود، گفت: "من تا یکی دو روز دیگر به افغانستان خواهم رفت، افغانستان کشور برادر ما است."

سیروس سجاد قاضی، معاون وزیر امور خارجه پاکستان نیز در این اجلاس حضور داشت. او گفت: "ما که با افغانستان روابط نزدیک داشتیم باید روابط خود را ادامه دهیم، شما نمی‌توانید همسایگان خود را تغییر دهید."

وزیر خارجۀ پاکستان، در پاسخ به سوالی درباره حمله به موتر انجنیران چینی در منطقه بشام ایالت خیبر پشتونخوا در ماه اگست سال جاری، گفت که هدف این حملات شکنندکردن روابط پاکستان و چین است.

او گفت که بر اساس شواهد این رویداد، گروه تحریک طالبان پاکستان در این حمله دست داشتند که در افغانستان حضور دارد.

بر اساس گزارش رسانه‌های پاکستانی، در ۲۴۰ حمله تروریستی در این کشور در سه ماه دوم سال روان میلادی، ۳۸۰ نفر کشته و ۲۲۰ نفر زخمی شدند که در این تلفات علاوه بر غیرنظامیان، منسوبین امنیتی و افراد وابسته به گروه‌های تروریستی نیز شامل اند.

وزیر خارجه پاکستان گفت: "مشکل اصلی ما با افغانستان مسله امنیت است."

حکومت طالبان تا اکنون در مورد سفر اسحاق دار به کابل چیزی نگفته است. اما امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان پس از انتخاب وی در سمت وزارت خارجه، در یک تماس تیلفونی ضمن تبریکی به اسحاق دار، از او خواسته بود که به کابل سفر کند. وزیر خارجۀ پاکستان نیز این دعوت را پذیرفته بود.

نزدیک به دو سال است که روابط افغانستان و پاکستان به دلیل فعالیت‌های گروه تحریک طالبان پاکستان تیره شده است. مقامات پاکستانی به طور مداوم ادعا کرده اند که حکومت طالبان برای این گروه پناهگاه‌های امن در افغانستان ایجاد کرده و تحریک طالبان پاکستان نیروهای امنیتی آن کشور را همواره هدف قرار داده اند.

اما حکومت طالبان بارها این ادعاها را رد کرده است.