امیری: سرکوب زنان افغان توسط طالبان عواقب خطرناکی برای جهان اسلام خواهد داشت

رینا امیری، نماینده ویژۀ وزارت امور خارجه امریکا در امور حقوق بشر، زنان و دختران در افغانستان، پس از دیدار با نمایندگان برخی کشورهای اسلامی گفته است که برخورد خشونت‌آمیز و سرکوب زنان و دختران توسط طالبان در افغانستان عواقب خطرناکی برای کشورهای اسلامی خواهد داشت.

امیری روز پنجشنبه ۲۷ جولای (پنجم اسد) در رشته تویت‌هایی گفته است کشورهایی که اکثریت جمعیت آن مسلمان استند، در مورد عواقب بدرفتاری طالبان با زنان و دختران در افغانستان هشدار دادند.

او نگاشته است: "توافق گستردۀ وجود داشت که سرکوب شدید زنان و دختران افغان یک پیش‌آیند [سرآغاز] خطرناکی، به ویژه برای کشورهای دارای اکثریت مسلمان ایجاد می‌کند. این سیاست‌ها نباید عادی شود و جهان باید در کنار زنان و دختران افغان بایستد".

به گفتۀ امیری، نمایندگان کشورهای اسلامی به او گفته اند که حقوق زنان در دین اسلام محفوظ است و برای پیشرفت اقتصادی و ثبات نقش کلیدی دارد.

نماینده ویژۀ وزارت امور خارجه امریکا در امور حقوق بشر، زنان و دختران در افغانستان، اخیراً در امارات متحده عرب با نمایندگان البانیا، بنگله‌دیش، مراکش، عربستان سعودی، سازمان همکاری اسلامی و تونس دیدار و گفتگو کرده است.

امیری گفته است: "ما توافق کردیم که از طریق تلاش‌های دپلوماتیک و حمایت استوار به همکاری برای حمایت از مردم افغانستان ادامه دهیم".

نماینده ویژۀ وزارت امور خارجه امریکا در امور حقوق بشر، زنان و دختران در افغانستان در حالی این اظهارات را بیان کرده است که قرار است یکجا با تامس وست، نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان تا چند روز دیگر با هیاتی به رهبری امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان در دوحه پایتخت قطر دیدار کند.

این در حالی است که طالبان پس از به دست آوردن مجدد قدرت در افغانستان در ماه اگست ۲۰۲۱، به طور مداوم محدودیت‌هایی را بر حقوق زنان و دختران اعمال کرده اند. حکومت طالبان آموزش دختران بالاتر از صنف ششم را از حدود دو سال به این طرف ممنوع کرده است.

همچنان این گروه در آخرین هفته سال ۲۰۲۲، دروازه‌های دانشگاه‌ها را به روی دختران بست و کار زنان را در سازمان‌های غیرحکومتی منع کرد.

پس از روی کار آمدن طالبان، زنان به جز چند اداره معدود، اجازه کار در ادارات دولتی را ندارند و همچنان این گروه در اوایل اپریل سال روان میلادی بر کار زنان در دفاتر سازمان ملل متحد ممنوعیت وضع کرد.

مقامات حکومت طالبان در دو سال گذشته دلایل مختلفی برای توقف آموزش و تحصیل دختران و زنان بیان کرده اند. در این بحث‌ها به مسایل فرهنگی افغانستان از جمله اجازۀ آموزش زنان از دیدگاه اسلام نیز اشاره شده است.

اما سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان، در اظهارات تازه گفته است که در بحث آموزش دختران در میان طالبان اختلاف نظر وجود دارد و آنان مصروف جستجوی یافتن راه حل معقول برای این مسله اند. او گفته است که حل مسله "اختلافی" آموزش زنان و دختران به زمان نیاز دارد.

جامعه جهانی بارها از حکومت طالبان خواسته است که محدودیت‌های آموزش، تحصیل و کار دختران و زنان را لغو کند، اما حکومت طالبان به این خواست‌ها پاسخی نداده است.

جامعهٔ بین‌المللی از طالبان خواسته است که به حقوق بشر از جمله حقوق زنان و اقلیت‌های مذهبی و قومی احترام بگذارند، حکومت فراگیر تشکیل دهند و روابط خود را با گروه‌های تروریستی از جمله القاعده قطع کنند.