طالبان هفت نفر، به شمول سه زن، را در غور شلاق زدند

با وصف انتقادات گستردهٔ بین‌المللی از مجازات متهمان از سوی طالبان در محضرعام، طالبان از این اقدام دفاع کرده و آن را "درس عبرت" برای جامعه خوانده اند.

محکمهٔ عالی طالبان با نشر خبرنامه‌ای گفته است که هفت نفر، به شمول سه زن، که به ارتکاب جرایم مختلف محکوم شده بودند، روز شنبه هفتم سپتمبر (۱۷ سنبله) در محضر عام در ولایت غور شلاق زده شدند.

به گفتۀ محکمۀ عالی طالبان "این افراد به فرار از منزل، نقض حریم خصوصی و زنا" بازداشت شده و حکم تعزیری با حضور مقام‌های این گروه و ده‌ها باشندۀ این ولایت بر آنان تطبیق شد.

طالبان گفته اند که این افراد، به شمول زنان، ۲۹ تا ۳۹ شلاق زده شده و به چهار ماه تا چهار سال زندان نیز محکوم شده اند.

طالبان که به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ دوباره قدرت را در افغانستان در دست گرفتند، در بیشتر از سه سال گذشته، به دستور هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه، بارها در ولایت‌های مختلف متهمان را در محضر عام مجازات کرده اند.

با وصف انتقادات گستردهٔ بین‌المللی از مجازات متهمان از سوی طالبان در محضرعام، طالبان از این اقدام دفاع کرده و آن را "درس عبرت" برای جامعه خوانده اند.

آخندزاده در آخرین نوار صوتی منسوب به وی که به مناسبت عید فطر ایراد شده بود، از اجرای حدود شرعی مانند قصاص و مجازات بدنی متهمان در محضر عام دفاع کرده و آن را در مطابقت با قوانین اسلامی خواند. او تاکید کرد که احکام اسلامی را آنگونه که در زمان پیامبر اسلام تطبیق می‌شد، تطبیق خواهد کرد.

این در حالی است که طالبان در هفته‌های اخیر، مجازات فزیکی متهمان را در بسیاری از ولایات تشدید کرده اند. بر بنیاد معلومات محکمۀ عالی طالبان، در جریان هفته گذشته، این گروه حکم تعزیری را بالای چهار نفر در ولایات بامیان و میدان وردک تطبیق کردند.

این گروه دو زن را به اتهام فرار از منزل در بامیان و دو نفر دیگر را به اتهام "لواطت" در ولسوالی چک میدان ورک در محضر عام شلاق زدند.

پیش از این، رواداری، نهاد ناظر بر وضعیت حقوق بشر در افغانستان، در اعلامیه‌ای با نگرانی از وضعیت بشری در افغانستان طی سه سال حکومت طالبان گفته بود که تاثیرات پالیسی تبعیض‌آمیز این گروه بر جنبه‌های مختلف زندگی زنان و دختران در این کشور ناگوار بوده است.

این نهاد با نشر گزارشی گفته بود که از تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ تا ۳۰ جون ۲۰۲۴، حداقل ۱۲۰۲ مرد و زن به اتهامات مختلف به صورت غیرقانونی، ظالمانه و غیرانسانی در محضر عام مجازات شده اند که قصاص، اعدام سنگسار، شلاق و سایر اعمال غیرانسانی مانند سیاه کردن صورت و بدن متهم شامل این موارد است.