طالبان: داعش در ایالت‌های بلوچستان و خیبرپشتونخوا پاکستان مراکز آموزشی دارد

ISIS

حکومت طالبان می‌گوید که اکثر جنگجویان داعش به هدف فعالیت‌های تخریبی از خاک پاکستان وارد افغانستان شده و شاخۀ خراسان این گروه، در بخش‌هایی از ایالت‌های بلوچستان و خیبرپشتونخوا پاکستان مراکز آموزشی دارد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، روز دوشنبه ۳۰ سپتمبر (نهم میزان) با نشر اعلامیه‌ای گفت که داعش حملات‌ خود را در افغانستان و دیگر کشورهای منطقه از خاک پاکستان سازماندهی می‌کند.

مجاهد اضافه کرد که نیروهای طالبان اخیراً در چندین عملیات، گروهی از جنگجویان داعش را در کابل و ننگرهار بازداشت کردند که به گفتۀ او، آنان در حملات اخیر در کابل و بامیان دست داشتند.

در اعلامیه آمده است: "از مخفیگاه طراح و تنظیم‌کنندهٔ این حمله، یک تبعهٔ تاجیکستانی هم گرفتار شده که قصد داشت حمله انتحاری انجام دهد...در تحقیقات مشخص شده که حمله‌کنندگان به کارمندان ریاست عمومی تعقیب و نظارت بر فرامین، از یک کمپ تعلیمی شاخهٔ داعش خراسان در مستونگ بلوچستان به افغانستان آمده بودند."

بر بنیاد ادعای طالبان، نیروهای این گروه به تازگی عملیاتی را نیز بر مخفیگاه‌های شاخۀ خراسان داعش در ولایات شمال افغانستان راه‌اندازی کردند که در نتیجۀ آن، شماری از افراد داعش بازداشت شده‌اند.

سخنگوی حکومت طالبان مدعی شد که تحقیقات آنان نشان می‌دهد که تمامی افراد بازداشت شده، به تازگی از مراکز آموزشی داعش در ایالت‌های بلوچستان و خیبرپشتونخوا به هدف فعالیت‌های تخریبی وارد خاک افغانستان شده بودند.

مجاهد گفت: "پس از از بین رفتن داعش توسط قطعات خاص امارت اسلامی، (حکومت طالبان) رهبران و اعضای باقی‌ماندهٔ شاخهٔ داعش خراسان، با کمک بعضی سازمان‌های استخباراتی، به بلوچستان و خیبرپشتونخوا منتقل شده‌اند و در آنجا مراکز و کمپ‌های تعلیمی دارند. از این مراکز جدید هم در افغانستان و هم در دیگر کشورها حملاتی انجام می‌دهند."

شاخه‌ٔ خراسان داعش که ظاهراً رقیب گروه طالبان پنداشته می‌شود، از چندین سال به اینسو، مسوولیت مرگبارترین حملات را بر ضد اقلیت مسلمان شیعه، به ویژه اقلیت قومی هزاره‌ در افغانستان بر عهده گرفته است.

در تازه‌ترین مورد، در حملۀ افراد مسلح در یک ساحه بین ولایت‌های دایکندی و غور که مسوولیت آن را داعش به دوش گرفت، کم از کم ۱۴ باشندۀ ولایت دایکندی کشته و شش نفر دیگر زخمی شده‌اند.

همچنان گروه دولت اسلامی (داعش) به تاریخ سپتمبر (۱۳ سنبله) مسوولیت حملهٔ انتحاری بر کارمندان لوی سارنوالی حکومت طالبان را در کابل بر عهده گرفت که در آن، شش نفر جان باختند.

مقام‌های پاکستانی تا اکنون دربارۀ این ادعای حکومت طالبان ابراز نظر نکرده اند، اما در تازه‌ترین مورد، شهباز شریف، صدراعظم آن کشور، در ۷۹همین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از حضور و فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

شریف گفت که در حال حاضر، شاخه خراسان داعش، شبکۀ القاعده، تحریک طالبان پاکستانی، جنبش اسلامی ترکستان شرقی، جنبش اسلامی اوزبیکستان و انصارالله در داخل افغانستان حضور دارند.

صدر اعظم پاکستان از حکومت طالبان خواست که باید گام‌‌های موثری را علیه تمامی گروه‌های تروریستی به ویژه گروه‌هایی بردارند که مسوولیت حملات را در کشورهای همسایۀ افغانستان به عهده می‌گیرند.