طالبان عالمان دینی را از بحث دربارۀ موضوعات اختلافی منع کردند

در اعلامیه ریاست الوزرا حکومت طالبان گفته شده است که علما از بحث‌ها و صحبت‌های که راه را برای بحث‌های اختلافی و مناظره‌ها هموار می‌سازد، سبب تشویش و ناآرامی‌های روانی مردم عام می‌شودجداً اجتناب ورزند.

حکومت طالبان در یک اقدام تازه، از عالمان دینی خواسته است که از بحث در مورد موضوعات اختلافی و مواردی که به گفتۀ این گروه، سبب تفرقه در میان مردم می‌شود، جلوگیری کنند.

ریاست الوزرا حکومت طالبان روز جمعه ۲۰ سپتمبر (۳۰ سنبله) با نشر یک اعلامیه هشت ماده‌ای گفت که عالمان دینی برای رفع اختلافات موجود نباید از طریق منبر و رسانه‌ها صحبت کنند و با این روش،‌ از ایجاد "تفرقه و فتنه" در میان مردم خودداری کنند.

در اعلامیه آمده است: "علمای کرام از بحث‌ها و صحبت‌های که راه را برای بحث‌های اختلافی و مناظره‌ها هموار می‌سازد، سبب تشویش و ناآرامی‌های روانی مردم عام می‌شود...جداً اجتناب ورزند."

به گفتۀ حکومت طالبان، پس از این، عالمان دینی از طریق منابر و رسانه‌ها تنها مسایلی را بیان کنند که به نفع مردم باشد و همچنان اتفاق و اتحاد در میان شهروندان کشور را تقویت کند.

ریاست الوزرای حکومت طالبان همچنان از استادان و طرفداران اهل "تصوف" خواسته که از هرگونه اظهار نظر این مورد در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی خودداری کنند. به گفتۀ طالبان، این موضوع نیازمند بحث‌های زیاد است.

حکومت طالبان از مسوولان مدارس و رسانه‌ها خواسته است آنعده عالمان دینی که به گفتۀ آنان، "اختلافات را دامن می‌زنند، خرافات را ترویج می‌کنند و با شک و فتنه در میان مردم، می‌خواهند عقده‌گشایی کنند، به نشست‌های رسمی شان دعوت نکنند.

این در حالی است که شماری از عالمان دینی همواره از سیاست‌های حکومت طالبان به ویژه ادامه محرومیت تحصیل دختران انتقاد کرده و خواستار بازگشایی مکاتب در افغانستان شدند.

پس از این، انتقادها، اخیراً یک وزیر کلیدی حکومت طالبان به عالمان دینی هشدار داد که در مقابل حکومت این گروه در موضوعات جنجال‌برانگیز "بغاوت" نکنند.

ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان، در اوایل سال جاری گفت که عالمان دینی نباید در مخالفت با پالیسی‌های حکومت صحبت کنند.