لینک های دسترسی

Breaking News

مسکو: وزرای دفاع امریکا و روسیه از طریق تیلفون در مورد جنگ اوکراین صحبت کردند


وزارت دفاع روسیه روز سه‌ شنبه ۲۵ جون (پنجم سرطان) گفت اندری بلوسف، وزیر دفاع روسیه، و لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، از طریق تیلفون در مورد جنگ اوکراین صحبت کردند.

وزارت دفاع روسیه با نشر اعلامیه گفته است:‌ ''وزرای [دفاع امریکا و روسیه] در مورد وضعیت اوکراین صحبت کردند.'' بر اساس این اعلامیه، تماس تیلفونی این دو مقام ارشد دفاعی ایالات متحده و روسیه، ''به ابتکار جناح امریکایی'' صورت گرفته است.

در ادامه این اعلامیه آمده است که بلوسوف تشدید منازعه و فراهم‌آوری تسلیحات ایالات متحده به نیرو‌های اوکراین اشاره کرده و گفته است که ''سایر مسایل نیز بحث شده است." اما در این اعلامیه، جزییات بیشتر از صحبت دو مقام ارشد ارایه نکرده است.

پنتاگون یا وزارت دفاع ایالات متحده نیز با نشر اعلامیه‌ای این تماس تیلفونی را تایید کرد و گفته است که آستن ''در مورد حفظ خط ارتباطات در مورد جنگ جاری روسیه در اوکراین'' تاکید کرده است.

بر اساس اعلامیه پنتاگون، این نخستین تماس تیلفونی آستن با بلوسف است. بلوسف اخیرا به حیث وزیر دفاع روسیه مقرر شد.

روسیه از حمایت نظامی مستمر ایالات متحده از اوکراین انتقاد کرد، زیرا واشنگتن اخیرا به کیف چراغ سبز نشان داد تا از سلاح‌های دوربرد امریکایی در بخشی‌هایی از روسیه در حومه خارکیف استفاده کند.

کرملین، روز دوشنبه، در مورد عواقب حملهٔ نیروهای اوکراینی بر جزیرهٔ کریمیه به ایالات متحده هشدار داد و سفیر این امریکا مستقر در مسکو را احضار کرد.

دیمیتری پیسکوف، سخنگوی کرملین، حملهٔ روز یک شنبه بر یک ساحل شهر سیواستوپول را "وحشیانه" خواند و واشنگتن را به کشتن کودکان روسی متهم کرد. به گفته مقامات روسیه، در این حمله چهار نفر کشته و ۸۲ نفر، به شمول ۲۷ کودک زخمی شده‌اند و در شفاخانه‌ها تحت تداوی قرار دارند.


پیسکوف افزود: "دخالت ایالات متحده، دخالت مستقیم که در نتیجهٔ آن غیرنظامیان روسیه کشته شدند، نمی‌تواند بدون عواقب بماند."

ایالات متحده تا اکنون در مورد این اتهام روسیه واکنش نشان نداده است، اما پیش از این جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، گفته بود که تسلیحات ایالات متحده که در دسترس اوکراین قرار گرفته است، به هدف انجام حملات بر مسکو استفاده نخواهد شد.

روسیه، به گونهٔ روز افزون، بر واشنگتن و حامیان غربی اوکراین به دلیل فرستادن تسلیحات برای آماج قرار دادن اهداف روسی، با خشم انتقاد کرده و گفته است که آنان به گونهٔ‌ مستقیم در این جنگ دخیل اند.

روسیه، از فبروری ۲۰۲۲ به اینسو، حملات مرگبار را بر اوکراین انجام داد که در نتیجهٔ آن به گفتهٔ مقامات اوکراینی، تا اکنون ۵۵۱ کودک کشته شده و ۱۳۹۶ کودک دیگر زخمی شده اند.

XS
SM
MD
LG